Ongeveer twee jaar geleden kregen we vanuit één van onze klanten de vraag om mee te doen aan een design competitie. Onze klant zag bij diens concurrenten geregeld dit soort design prijzen voorbij komen en wilde kijken of zij hier ook voor in aanmerking kwamen met producten die we in samenwerking hebben ontwikkeld. De design award emblemen zijn voor kopers vaak een teken van kwaliteit en halen hiermee een voordeel ten opzichte van soortgelijke producten die dit niet hebben. Het kan dus een handige marketingtool zijn.
We zijn toen begonnen met een kleinschalige competitie in Duitsland genaamd de Aluminium Profile Award. Bij deze wedstrijd draaide het om innovatie in aluminium profielen. We kozen voor het geleidingsprofiel uit onze Portofino zonwering en wonnen daarmee de prijs. Toen het balletje eenmaal is gaan rollen begonnen we met steeds meer design awards mee te doen waaronder de Red Dot Design Award, iF Design Award, European Product Design Award en de German Design Award.
De meeste design awards zijn een competitie waarbij je als bedrijf of merk zelf een product aandraagt waarmee je de strijd aangaat met andere producten uit dat jaar. De design competities hebben een onafhankelijke jury of panel die uit alle aanmeldingen uiteindelijk een selectie maakt van producten die de award mogen ontvangen in bepaalde categorieën. De selectie criteria kunnen verschillende vlakken bekleden, zoals kwaliteit, innovatie, duurzaamheid of functionaliteit. Je hoeft niet per sé op al deze vlakken hoog te scoren. Wij focussen ons per product steeds op een ander vlak met betrekking tot de bijbehorende doelgroep en gebruiksomgeving.
Bij het indienen van je product is het belangrijk om je ontwerp zo goed mogelijk te presenteren. Bij veel award competities is het vereist om een fysiek (schaal)model van je product op te sturen voor de jury om te beoordelen. Daarnaast omschrijf de verschillende competenties van je product waarbij je de unieke aspecten van je ontwerp uitlicht met bijbehorende afbeeldingen. Nu ontwerpen wij veelal technische producten, waarbij je als consument misschien niet meteen aan innovatie denkt. Daarom gaan we altijd op zoek naar de onderdelen van het ontwerp die vernieuwend zijn of die het product onderscheidt van de concurrenten. Dit kan bijvoorbeeld een slimme bevestigingsmanier zijn of een nieuwe werking van het binnenwerk van een zonnescherm. Aangezien de jury vaak ook uit industrieel ontwerpers bestaat werkt het niet in je voordeel om wollige marketingtaal te gebruiken. Maak gebruik van vaktermen waarmee je je ontwerp zo goed mogelijk uitlegt. Wanneer de jurering heeft plaatsgevonden en je product is geselecteerd voor de award ontvang je een certificaat en soms verschijnt je product in een database, jaarboek of is er een gala om het te vieren. Voor ons is het ontvangen van deze awards een teken dat we op de goede weg zitten als ontwerpbureau en mee kunnen varen op de veranderende golven van de maatschappij, de ontwerpwereld en innovaties in de markt.
Heb je vragen naar aanleiding van dit stuk of ben je benieuwd of jouw product kans maakt op een design award? Neem contact op met Els.
Dit artikel is geschreven door Els ter Haar. Els is industrieel ontwerper en visualiseert de producten bij Fabrique Invent.