Wanneer een klant bij ons aanklopt is het van belang elkaar eerst te leren kennen. Waar is behoefte aan? Hoe gaan beide partijen het liefste te werk? Wat wordt er van ons verwacht? Belangrijke vragen om te stellen. Wanneer hier een match is kunnen we het hebben over de probleemstelling en het te ontwerpen product. Het probleem kan van alles zijn. Een bestaand product sluit bijvoorbeeld niet meer aan bij de doelgroep of het product is te duur. Of juist een nieuw product moet ontworpen worden om een probleem bij de doelgroep op te lossen. Op basis van de probleemstelling kan er een eisenpakket opgesteld worden waar het nieuwe ontwerp aan zal voldoen. Een belangrijke vraag die we hierbij altijd stellen: hoe veel zal er naar verwachting geproduceerd worden? Een moeilijke vraag om in dit stadium van het ontwerpproces te beantwoorden, maar dit getal bepaalt in hoge mate het succes van het ontwerp.
Het verband tussen stukgrootte en productiemethode
Het aantal stuks bepaalt namelijk hoe het product er uit komt te zien en wat het gaat kosten. Wanneer een product bijvoorbeeld 100 keer gemaakt wordt zijn er andere productiemethoden interessant dan wanneer het 100.00 keer geproduceerd wordt. Waar bij 100 stuks een plaat beter gesneden kan worden is het bij 10.000 stuks weer slimmer en goedkoper om stansen toe te passen. Ook is gieten bij deze hogere stukgroottes ineens interessant, met bijkomend voordeel dat je als ontwerper meer vormvrijheid hebt.
Productiemethoden waarbij matrijzen of mallen nodig zijn, zoals spuitgieten of extrusie, gaan gepaard met hoge opstartkosten. Echter bieden deze productieprocessen vaak juist weer lagere kosten per onderdeel, waardoor ze geschikt zijn voor grote oplages.
Blijf afstemmen
Het is dus raadzaam bij aanvang van de ontwikkeling van een product de productiehoeveelheid goed te bestuderen en in te schatten. Zelfs al heb je een goedlopend product, het is nooit verkeerd om te kijken naar de productie methoden die je toepast. Het zou zomaar kunnen dat een nieuw of aangepast ontwerp de kwaliteit en kostprijs van je product zal verbeteren.